Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd"> BREDSIDA -

Vi hann ut ur Spanien med andan i halsen

Nyss hemkommen från en underbar vistelse på Gran Canaria sitter jag och minns. Men det var på håret att vi kom ur landet Spanien. Dagen efter stängde landet ner och tusentals turister blev kvar. Men så långt hade bara ett coronafall upptäckts på Gran Canaria och den personen hölls i karantän i en by längre in på ön.
Hotellet du ser på bilderna heter Cordial green golf hotel. Det ligger i Maspalomas. Under den veckan i mars som jag och min vän Lennart var där strålade solen varje dag. Temperaturen låg mellan 23-30 grader dagtid. Runt 20 nattetid. En milt sagt behaglig tillvaro för soltörstande nordbor. Det känns som om vi levt i ett konstant mörker sen i november förra året. Vi bestämde oss snabbt, köpte flygstol, han från Arlanda, jag från Landvetter. Jag kom ner först på lördagen. Mitt flyg lyfte 7:30 och landade13:00 lokal tid. Jag fick gott om tid att installera mig i vår tvåvåningsbungalow. Lennart kom med andan i halsen runt nio på kvällen.
Jag tog bäddsoffan på nedervåningen och Lennart en våning upp med toaletten och balkong.
Sen började en härlig vecka med utflykter till huvudstan Las Palmas och stranden Las Canteras. Vi badade i havet och brottades med stora vågor. Sen åt jag en underbar sjötunga i apelsinsås och Lennart grillade jätteräkor på en resturang på strandpromenaden.
Vid bordet bredvid satt en man och åt lite skinka och melon. Efter en stund utbrast han: ”vad härligt att höra Göteborgsdialekt. Min far sa att all intelligens utgår från Göteborg för att sedan spridas i allt tunnare cirklar”.
Nästa dag travade vi på stranden i Maspalomas i hård motvind och i 30 graders värme. Som tur är finns vattenhål längs stranden där man kan handla sandwich och kalla drycker. Sanden kröp in överallt.
Två kvällar i rad var vi nere vid fyren Faroområdet. Där ligger de flotta butikerna och restaurangerna som på ett pärlband. Vi avslutade på puben ”19:e hålet”. Där var det fullt ös med go musik och dans. Jättekul att få rocka loss efter allt som hänt.
På hotellet finns det två stora poolområden. Det ena är på minst hundra meter långt så det blev några rejäla simpass varje dag. Solens strålar var som brännande spjut och jag brände mig på fötter och underben som jag glömde att täcka. Men det är smällar man får ta. Helande salva från Apoteket gjorde susen.
Vi träffade tre tjejer från Göteborg vd poolen och Lennart tipsade om en skybar i Playa Ingles. Dit for vi i två taxibilar. 40 kronor är ju inte dyrt för några kilometer i taxi.
Skybaren var magnifik. Jag fick min drink Manhattan med en liten röra på mango och lite god ost vid sidan om. 
”Nu kan du äta lite, dricka lite osv”, sa den trevliga servitrisen.
Sen hamnade vi på en proppfull pizzeria i Jumbo-området. Vid bordet bredvid satt Christer Lindarw med sällskap. Han blev lite irriterad när hans räkor i vitlök dröjde.
”Skall de fiska de förbannade räkorna också”, utbrast han till tjejernas stora förstjusning.
Sista kvällen satt vi på poolbaren och pratade med ett stort gäng finlandssvenskar. De blev imponerade att vi kunde både Sibelius och Runeberg. Och att vi 1982 träffade Pentti Sarikoski på Nord-Koster och pratade poesi med honom. Men det är en helt annan historia.
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0