Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd"> BREDSIDA -

Att vara ledig är att möta verkligheten hela tiden

Pensionär. Smakar på ordet. Kan inte förlika mig med det.
Som en granne sa lite skämtsamt; ”kastad på soptippen, värdelös, nu väntar ättstupan, tärande inte närande”.
Själv har han varit pensionär i 10 år, gick i förtid, skadad av jobbet, diskbråck. Jaja, vi har alla vårt kors att bära.
Nu ledig är man ledig på heltid. Det har gått i ett sedan jag stämplade ut sista maj. Träffade en pensionerad kollega på Valhallabadet, vi kom överens om att hur i hela friden hann vi med att arbeta?
Men att gå till till ett jobb, höra till en flock är värdefullt på många plan. Tillhörighet, kamratskap, nyttoaspekten, känna att man gör nytta. Att befinna sig på en begränsad yta, stänga ute världen, gå in i en bubbla som spelarna i VM gör. Träffa kollegor, snacka skit på kafferasterna, lära sig, få olika infallsvinklar är nyttigt och berikande. Skänker och ro och flykt undan en kanske tuff vardag.
Att vara ledig är att möta verkligheten hela tiden. Nu är det upp till mig själv att forma livet och noga chefer som hjälper till. Nu är man chef över sitt eget liv, hjälp!
Ibland kan jag känna en oerhörd frihetskänsla. Jag kan göra vad fan jag vill! Då är nästa stora fråga, vad vill jag, hjälp.
Se på sport, läsa böcker, lyssna på musik, träna, gå på bio, teater, opera, konserter, skriva, träffa familjen och vänner, dricka och äta gott. 
Men, det har jag ju gjort hela tiden. Behöver kanske nya utmaningar, eller jag vet inte. Har varit engagerad i föreningslivet i många år, varit ordförande i bostadsrättsföreningen, kassör i facket, ständig sekreterare i en journalistförening, revisor i en annan förening. Been there, done that, liksom.
Till börja med skall jag njuta av sommaren! Hoppas ni gör detsamma!
Dagens bok: Brittas resa - Sven Wollter och Vardagar - Ulf Lundell.
Dagens musik: Jack the Ripper - Nationalteatern.
Dagens mat: Monicas köttfärssås.
Dagens motto: Ta en dag i sänder.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0