Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd"> BREDSIDA -

Här trivs jag, här är gott att vara

En blåsig, regnmulen måndag i slutet av oktober kan vara förjävlig, eller fullkomligt underbar. Beror på perspektivet.
Glädjen av att vakna utsövd, tillsynes frisk och pigg på livet är en ynnest. Det är bara att tacka och ta emot.
En lunch på Solrosen i Haga till exempel. Italiensk vegangryta med potatismos värmer i höstmörkret. Mycket folk. Alla sorter. Bantjänstemän i svart kostym, unga föräldrar med små barn, ensamma kvinnor, ensamma män, äldre par, skäggiga hipsters, väldigt skäggiga hipsters. 
Promenerar i Haga, ser alla udda affärer och boklådor och antikvariat. Mycket folk ute såhär i lunchtider.
Varför inte en värmande höstkeps för 500 spänn? Bredvid mig en ung tjej som provar en Sherlock Holmes-keps i grönt.
Kanske en Panama-hatt? Dyr, över tusen kronor. Kanske till våren. Som gubbe får man göra lite som man vill, vilket är ganska befriande.
Power-walk tillbaka. Slinker in på Soulstore coffee & moments och tar en bryggkaffe med mjölk. "Säg stopp, tack." Blädddrar förstrött i en bok om Ozzy Osbourne. Kommer på mig själv att jag redan har läst den.
Sitter i en soffa vid fönstret. Utanför Rosenlundskanalen. Vinden sliter i båtarnas förtöjningar.
Jag är omgiven av skivor och böcker om The Beatles, The Doors, Chuck Berry, Abba, John Lennon, George Harrisson, Elvis Aretha Franklin med flera, med flera. Böcker om mat, whiskey, vin, te, kaffe.
Här trivs jag, här är gott att vara.
Dagens bok: Stoner av John Williams.
Dagens diss: Bengaler och knallskott.
Dagens musik: Musikalen Porgy and Bess.
Dagens motto: Njut.
Dagens mat: Baconinlindad purjolök med riven morot.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0