Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd"> BREDSIDA -

Det är dyrt att gå till tandläkaren

Igår drog tandläkare Helena ut en tand i överkäken. En kindtand. Med guldstav.
Den satte jag in under stort obehag och tre rotfyllningar för 1,5 år sedan.
Ut kom den på ett kick. Låång insprutning av bedövningsvätska både här och där. Sen vänta en kvart. Sen fram med tången och ut kom hela paketet. Jag fick med mig det hem i en liten plastpåse tillsammans med bomullstussar att pressa i såret och suga upp blodet som pulserade ut genom hålet.
Skall tillbaka snart och då få förslag om vad som skall göras med hålet. Kanske bara strunta i det. 
Två rotfyllningar, två stavar i guld och porslinskronor för 32 000 kronor 2012. Nu bort med ena tanden, den hade spruckit längs med. Varför? Ingen vet.
"Du gnisslar tänder", sa Helena.
"Nej, det gör jag inte", sa jag. Och det gör jag inte.
Nu spruckna tanden ut för 1 000 kronor. Det är dyrt att gå till tandläkaren.
I sanningens namn betalade jag runt 11 000 kronor för de nya tänderna, Försäkringskassan tog resten men ändå.
Hade lite ont när bedövningen släppte framför tv:n när jag tittade på Malmö FF:s heroiska kamp mot Athletico Madrid i Champions League.
En Alvedon gjorde susen och nu mår jag bra igen. Men en tand fattigare. Och tusen spänn. Så kan det gå.
Dagens godis: Satsumas på jobbet
Dagens tv: Line of duty SVT Play.
Dagens bok: Stoner, John Williams.
Dagens musik: Cuarteto Quiroga, lunchkonsert på jobbet.
Dagens mål mat: Kyckling i sojasås med cous-cuos.
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0