Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd"> BREDSIDA -

Bada i pool på sin gamla arbetsplats

Vi tog in på Clarion Post hotell på Drottningtorget i Göteborg. På Kristi Himmelsfärsdag 29 maj, i strålande solsken checkade vi in i rum 4128. Rummet var fint. Men garderoben konstig. Det fanns barskåp med kylda drycker, kassaskåp, teservis, morgonrockar och tofflor. Men galgar hängde cirka en meter från golvet. Hur hänga kavaj, skjortor, klänning och jacka? Vi blev inte klokare efter att dumt ha stirrat på skåpet med dörrarna på vid gavel en lång stund. Det blev att hänga kläderna på överdelen av skåpsdörrarna som fick stå öppna. Jaja, värre har man väl sett men hur tänkte konstruktören av galgstället? På småfolket kanske?
Jag tog på mig den beställda morgonrocken som knappt gick om magen men det beror mer på mig än på morgonrocken, tyvärr. Slip in i de vita tofflorna, som passade! Hiss upp till13 (!) våningen och poolen. Vilken utsikt!
Hela min vackra stad för mina fötter. Jag spejade åt fyra håll och imponerades av bilden av min hemstad.
Trädgårdsföreningen med kanalen snikandes längs med grönskan.
Brunnsparken med Lejontrappan och älven i solskenet längre bort. Hisingen på andra sidan Göta älv.
Johanneberg svävar över Korsvägen och Liseberg med Pariserhjulet på höjden.
Gasklockan rostar och bidar sin tid före rivning. Gamlestan och Kortedalai öster.
Vattnet i poolen är varmt, över 30 goa grader. Jag simmar några längder mellan stojande och glada barn. Mår bra.
på 1960-talet jobbade jag en sommar här på posten. Upp fem, började sortera post klockan sex. Men klar redan vid elvadraget och hela dagen kvar. Hade bland annat Avenyn som distrikt. Släppte ned brev i Ingemar Johanssons manager Edwin Ahlquists brevinkast. Stort.
Nu är den imponerande byggnaden norskägt hotell. Så kan det gå..
På kvällen efter en promenad hängde vi på altanen med ett glas gott vit vin. Men när vi gick ut i göteborgskvällen höll stjärnkocken Marcus Samuelsson hov och bjöd på ostron och grillade musslor. Jag slukade ett ostron för första gången i mitt liv. Okay. Som att få en kallsup i havet.
Språkade med en kollega på GT som gjorde en intervju med hemmasonen Samuelsson.
Vi sov gott trots en enorm och knölig kudde. Klimatanläggningen gav en perfekt sval luft. Efter en storstilad hotellfrukost gick vi runt hörnet och tog bussen hem.

Kommentarer
Postat av: Mari Turos

Blir det Rom nästa nu? Paris? Eller Barcelona? Riktigt bra priser i Barcelona. Värre i Grekland, konstigt nog.

2014-06-02 @ 15:30:07
Postat av: Lars Bred

Vi får väl se. Har inga direkta planer. Hur går det på jobbfronten?

2014-06-04 @ 13:55:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0