Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd"> BREDSIDA -

Jag blev en kränkt vit man

Jag gick i fällan! Med öppna ögon, rätt in i råttfällan.
Lyssnade och tittade på Miljöpartiets språkrör Åsa Romsons tal i Almedalen. Hon pekade ut vita, heterosexuella, medelklassmän som de största miljöbovarna Och de som sitter på makten.
I mina öron lät det både aggressivt och arrogant. Och direkt felaktigt. När det gällde mig själv. Jag som är så fin och miljömedveten. Någon större makt har jag ju inte heller. Annat än över mitt eget liv och det är ju inte kattskit.
Jag sopsorterar, tar hand om matavfall, kör inte bil, flyger sällan och äter ofta vegetariskt. Jag är vit och heterosexuell men vad vet man egentligen.
Som denne kränkte man slängde jag iväg några rader på facebook. Jag fick både medhåll och mothåll. Mest mothåll men det kan ju bero på mina fina och rättänkande vänner.
När den värsta ilskan lagt sig kom jag på mig själv att ge Romson rätt. Men det betyder ju inte att alla vita, medelålders, heterosexuella män är miljöbovar eller sitter tungt på makten. Men de (vi) är normen som vi måste bryta och kasta över bord. In med mångfalden!
Jag uttrycke mig lika dumt som när Fredrik Reinfeldt sa apropå arbetslösheten. Om vi tar medelålders vita män i Stockholms innerstad är inte arbetslösheten hög. Jamen det var väl för väl!
Leve mångfalden, jämställdheten och genustänkandet!
Dagens mål: stekt falukorv med stuvade morötter och ärtor.
Dagens bok: och bergen svarade av Khaled Hosseini..
Dagens låt: All men are liars av Nick Lowe.
Dagens motto: ta det lugnt
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0