Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd"> BREDSIDA -

Känner mig eländig när jag blir irriterad av tiggeri

Så blev det göteborgsvår igen. Grå himmel, snett regn som piskar i ansiktet. Hård vind gör att paraplyer vänds ut och in. Man vill inte vara ute helt enkelt. Men det måste man. Det är bara att stiga upp, äta frukost, läsa tidningen (papperstidningen), kolla mejl och kasta sig ut till busshållplatsen där några skyler sig för vind och regn.
Vid Rosenlund piskar regnet i ansiktet. En kollega hukar i blåsten men vinkar när hon får syn på mig. Jag vinkar tillbaka och vi förenas i hällregnet.
Vinterjackan har åkt på igen och även halsduken och vinterkepsen. Men det har trots allt blivit varmare så vid lunchtid åker persedlarna av.
Solrosen får ett besök idag. Fransk örtgratäng, hemgjort potatismos, sallad med morotrafs, bönor, linser, surkål och annat gott-gotti-gottgott.
Försöker äta vegetariskt åtminstone några gånger i månaden, kanske en gång i veckan till och med. Vi äter för mycket kött och det tär på våra gemensamma naturresurser.
Lade 17 kronor i tiggargubbens pappmugg vid Rosenlund igår. Nu nickar han glatt när jag går förbi men sträcker inte fram muggen. Jag har gjort min välgärning och det räcker tydligen ett tag. jag kommer att skänka mer. Bara för glädjen. Vet att det inte går att mätta deras lidande och nöd men kanske lindra. Svår fråga.Resa runt i EU och tigga kan ju inte vara alltför uppbyggligt. Eller rent av fördjävligt. För barnen, familjerna, för enskillda individer.
De många tiggarna i Göteborg är förmodligen romer från Rumänien och Bulgarien där det tydligen inte finns någon framtid.
Tänk om Sverige kunde ta hand om dem och ge de en dräglig framtid. Känner mig eländig när jag tittar bort och skakar på huvudet när den tredje unga tjejen kommer emot mig med pappmuggen framsträckt. Jag blir irriterad av detta tiggeri. Samtidigt kan jag ju inte annat än tycka synd om dessa människor.
Dagens låt: Eldarevalsen - Evert Tabue
Dagens dikt: "Javisst gör det ont när knoppar brister - Karin Boye 
Dagens måltid: Fransk grönsaksgratäng med örtsås
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0