Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd"> BREDSIDA -

Brist på sömn kan få även Bob Dylan på fall

Med "Stars are never sleeping" med David Bowie i lurarna tittar jag ut och ser vårregnet strila ned över Göteborg. Våren är äntligen här och nattkylan borta (tillfälligt?). I natt var det riktigt varmt i sovrummet. vaknade vid tretiden och nös häftigt. Det här med pollen har väl aldrig påverkat mig särskilt mycket genom åren. Men nu på äldre dar har jag känt av vårens ankomst alltmer. Nåväl, jag tar en Tavegyl nere i köket tillsammans med ett glas vatten. Kollar lite i Ipaden inna jag går upp och somnar sött.
Tycker att det är ofta jag vaknar i "Vargtimmen" och sen har svårt att somna om. Men det gör jag ju alltid. Ofta sover jag bättre efter en timmes vaka när jag ligger och funderar över dagen som skall komma. Lite meditativt men det kan också vara irriterande om det tar för lång tid att somna om. Men det går för det mesta.
Jag har ju upplevt en period av näst intill sömnlöshet och det var katastrofalt. Min läkare sjukskrev mig direkt.
_ Kan man inte sova slår man snart ut. Hjärnan fungerar inte utan sömn, sa doktor Sjöberg.
Men med lite aktiv vila för att hämta kraft och inspiration blev allt som vanligt igen. Det vill säga humöret i topp för det mesta och tacksam för det jag har. En fin familj,bra hem, okay arbete och för det mesta är jag frisk och stark.
Läser en intressant biografi om Bob Dylan. Snacka om en komplex människa. Superbegåvad, känslig, elak, vetgirig, sprallig, sur. I mitten av 1960-talet gick Dylan in i en rejäl kris. Livet pågick för fullt dygnet runt. Turnéerna avlöste varandra. Publiken buade under hans elektriska set tillsammans med The Band.
I Manchester skrek en man i publiken "Judas!"
"Jag tror inte på dig. Lögnare! Spela riktigt djävla hög", sa den tunne och tärde Dylan till Robbie Robertson innan de drog igång "Like a rolling stone" på glaskrossardecibel.
Han klagade på att han aldrig sov. Skrev låtar överallt, festade och knarkade. Till slut drog Bob Dylan sig tillbaka i huset i Woodstock utanför New York. Under vilan med sin nybildade familj råkade Dylan ut för en motorcykelolycka som höll honom borta från det offentliga livet ett tag. Sömn är alltså livsviktigt.
Dagens låt: Women - John Lennon.
Dagens bok: Kallocain - Karin Boye.
Dagens mat: Cowboysoppa på Pustervik.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0