Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd"> BREDSIDA -

Alzheimer och Feskekörka




Plötsligt stod han där, vid ett av borden på Kronhusgårdens kafé mitt i Göteborg. Den äldre, välklädde mannen drog några ordvitsar, satte sig ned vid vårt bord och började prata.
“Min fru känner inte igen mig längre. Kanske något, eller, ja, ibland lyser hon upp när jag kommer till henne. Hon bor på ett hem där de tar väl hand om henne.”
Mannen fortsätter att prata med blicken i fjärran:
“Jag är 87 år och det är inget fel på mig. Men det gick inte längre. Jag hade satt upp rör ej knapparna på spisen. De gick frugan och stängde av och jag fick börja om från början att värma maten. Hon gick upp mitt i natten och vek ihop blöta kläder som jag hade hängt upp i badrummet”.
Mannen ler lite snett, tittar på oss och säger att han inte skall störa längre. Reser sig kvickt och lätt, ser på mig och säger; Kronhuset är det här, undra hur många riksdaler det kostade”?
“Det var nog en massa sedlar”, säger jag och mannen rycker till lite, tittar på mig och skrattar lätt.
“Ja,ja, så var det nog men det kan ju ha varit kronvrak som byggde huset”.
Sen går mannen med paraply i handen, lätt böjd men med lätta steg och på hemmet försvinner hans livskamrat ifrån honom.
Vi går genom stan till Feskekörka. Turister går i bredd, med kameror, gärna iklädda träningsoverall, annars är det rätt lite folk ute på stan.
Fiskekyrkan, eller Feskekörkan som den också heter på vulgärgöteborgska, byggdes 1874 och arkitekten Gregerfelt lär uppföra fiskevaruhuset inspiretat norsk stavkyrka i trä eller varför inte av gotiska stenkyrkor. tanken var i alla fall att slippa skrymmande pelare i lokalen.
Allt är dyrt men artrikedomen är slående. Här finns mycket av vad havet har att erbjuda. Räkor, musslor, havskatt, ostron, kolja, piggvar, helleflundra, rödspotta, sej, vittling, makrill, haj, marulk, kräftor. Och torsk.
“Vadnudå! Säljer ni torsk, skall ni verkligen göra det”, utbrister vår miljömedvetne vän, Monicas bror Anders från Stockholm om någon undrar.
“Vi måste ha torsk, folk frågar efter torsk”, säger försäljaren bekymrat och bedyrar att torska har rätt storlek.
Vi köper kolja och Anders anrättar en ljuvlig måltid på denna fina fisk. Filéerna in i ugnen med salt och citron, sås på vitt vin, kräm fräsch, gräslök, peppar, salt, riven färsk pepparot, ris, grönsallad, vitt vin och vatten. Hallon, jordgubbar, gräddglass till efterrätt.
Dagens låt: She’s a woman med Paul McCartney.
Dagens bok: Mästaren och Margarita av Michail Bulgakov.
Dagens rätt: Chili con carne
Dagens väder: växlande molnighet och 20 grader varmt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0