Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd"> BREDSIDA -

Skämmes ta mig fan, skämmes!

Visst är det härligt att leva när solen skiner, fåglarna kvittrar och det är ljummet i vinden!
Men det går att reta upp sig på (små)saker.
Som den där eländiga nedskräpningen av vårt gemensamma rum. Med stigande häpenhet ser jag unga människor dricka läsk ur burk och sedan bara släppa den på marken. En ung kille på sisådär 12-13 år drack ur en Coca-cola-burk härommorgonen, klockan var väl runt sju på morgonen. Vi stod och väntade på vagnen vid Bellevue och när elvan kom rullande uppifrån Kortedala släppte killen burken ned på spåret som om vore det den bästa lösningen på det burkproblemet.
Jag baxnade! För det första att unga männiksor dricker Coca-cola på morgonkulan och att bara slänga burken på marken trots att det fanns en papperskorg några meter från honom. Dessutom cederade han 50 goa öre.
Kan det vara en generationsfråga? Möjligt men jag vet också unga människor som aldrig skulle göra så. Som går långa vägar med glsspapper i handen eller i byxfickan, precis som jag själv gör.
Har pejlat detta med vänner och bekanta och de i min ålder +50 år kan inte i sin vildaste fantasi slänga skräp i naturen eller på gatan. Vi är helt enkelt uppfostrade att inte göra det. Det sitter alltså inte i generna eller att vi är bättre människor. Vi har blivit uppfostrade till detta. Det sker automatiskt att slänga skräp i papperskorgar eller ta med det tills man hittar en papperskorg.
Även mina barn +30 plus har detta skräpmedvetande i ryggmärgen. Kanske dags för med en ny kampanj med devisen “Håll Sverige rent” igen.
Nedskräpningen har många orsaker. Förpackningsindustrin har fullkomligt exploderat under de senaste fem-tio åren. Det har gått inflation i förpackningar som ligger i förpackningar och så vidare. Det finns för få papperskorgar. Uppfostran. Slit-och-släng-mentalitet brder ut sig. "Det får andra ta upp".
Den amerikanske och numera bortgågne författaren Norman Mailer fick en gång frågan om vad som var den allvarligaste frågan för mänskligheten i framtiden.
“Plast”, svarade Mailer.
“Dels för att det går åt olja till att göra plast och att sedan produkten nästa aldrig bryts ned.” Det kommer att bli krig om oljan och förmågan att göra plast, spådde Mailer.
Irak-kriget är väl syn för sägen.
Människor sitter ute i parker och äter. Detta ständiga ätande ute i naturen. Sen får engångsgrillen ligga kvar ute i naturen. Skämmes ta mig fan, som en viss Robinson-potentat en gång uttryckte det. Skämmes, ta mig fan!
Ta upp skräpet efter er!

Dagen låt
: Lets stick together - Roxy Music.
Dagens rätt: Chili con carne.
Dagens litteratur: Karin Boyes dikter.
Dagens citat: “Visst gör det ont när knoppar brista. Varför skulle annars våren tveka”.

Kommentarer
Postat av: madeleine

Det är otroligt, båda delarna (dricka cola/skräpa ner). Inne på gården ligger här fullt av skräp, det mesta från grannarna - glasspinnar, tidningar som ingen tar med sig in när de är lästa, fimpar, tuggummi m m. Om det beror på generationer vet jag inte, men färre papperskorgar finns det nu än förr. Det är antagligen helt ocoolt att hålla i en tom burk... Nä, det är för tidigt för det här. Kram.

2008-08-19 @ 06:42:02
URL: http://maddesigno.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0