Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd"> BREDSIDA -

En dikt inspirerad av Ulf Lundell



Jag var kär som en utsvulten hankatt i mars i mitten av 1970-talet. Är så fortfarande faktiskt men på ett annat sätt. Inte klokt egentligen men sant.
Mitt inte alldeles spiknyktra diktförsök finns på baksidan av Lundells andra LP, “Törst”.
“Till kärlekens poet
från en som vet
vad älska betyder
för min osäkerhet
Du är poeten
jag är osäkerheten
tillsammans är vi evigheten
Till Monica
från Lars”
Ulf Lundell har varit en inspirationskälla för mig från 1975 och fram till nu. Jag kommer att följa hans arbete så länge jag och han förmår.
Det är något som tjusar och berusar med Lundells sånger, böcker, dikter och kanske hans målningar också men det har jag inte tagit ställning till ännu. Jag kan för lite om målaren Lundell.
Men Jack, herrejävlar när Jack kom ut. Det var som killen skrev mitt liv, eller delar av det i alla fall. Vilken identifikation! Vilken igenkänning! Det var fingret rätt upp i samtiden. En bild av den förvirrade ungdomen som inte slutit upp bakom de röda fanorna, inte omfattat någon annan ism än njutismen. Som bara ville alla väl, leva sitt liv i fred och frihet. Rösta på sossarna, njuta av litteratur, musik (Beatles, Stones, Dylan, Springsteen, Young med flera), On the road, Hemingway, Delblanc, Moberg, Strindberg, Hesse,  Dostojevski, Ahlin, bland andra). Vin, kvinnor och sång gäller och kommer alltid att gälla.
Det bor en romantisk idiot i mig fortfarande.
Så kom Lundell med ett driv i språket, det forsade ord som bredde ut sig trängde ihop sig, vrenskades och trillskades på ett kraftfullt sätt. En sammansmältning av Hemingway och Strindberg men som blev Lundells alldeles egna ändå.
Sen kom musiken som var mer poetiskt dröjande, livsbejakande och samtidigt sökande. “Kom så åker vi upp i Kaknästornet och river sönder molnen. Jag sa, kom så åker vi upp i Kaknästornet och river sönder molnen. Sen dricker vi en flaska vin, som säkert smakar terpentin och vi åker ned igen. Och går en stund på jorden.” Stor poesi.
Men i mitten av 1980-talet föll allt sönder för Ulf Lundell. Stigande alkoholproblem tillsammans med en uppslitande skillsmässa höll på att ta kål på nationalmonumentet. Efter jättesuccén med Kär och galen kom backlashen. Som om Lundell själv ville förinta bilden av den leende, unge mannen som bränner sitt brännvin själv och kysser havet och är kär och galen. Riva ned, bygga upp.
Då slog han till med “Den vassa eggen”. En banbrytande samling låtar utgivet på ett dubbelalbum. Inspelning i Köpenhamn beskrivs i Håkan Lahgers bok Den vassa eggen - Ulf Lundells kreativa kaos.
Där jämförs Lundell med Strindberg som också lyckades utnyttja sina infernon till lyckade skapelser.
Man regisserar och arrangerar sin eländiga belägenhet och det blir stor konst. Som om det ändå fanns någon slags klarhet inne i alkoholdimmorna och sorgen. En vägran att ge upp och en vilja i att alla skall få se hur jävligt man har det. Det blir allmängiltigt.
Det är oerhört skickligt men kräver naturligtvis sina offer. Familj, bekantskaper, vänner kan fly från denna demon som bara tänker på sig själv och sitt arbete. Konstnären gräver så djupt att han isolerar sig i mörkret.
“Vi ses i min nästa roman, din jävul”, som Strindberg sa.
Vi ses på min nästa skiva kunde Lundell sagt till sin fru Barbro om Den vassa eggen.
Jag lyssnade på skivan igen efter många år och den är oerhört stark och bra.
Pröva själva! Ni kommer att bli berörda, jag lovar.
Dagens låt: Inte ett ont ord - Ulf Lundell
Dagens rätt: Monicas farmors fläskpankaka
Dagens bok: Svensk maffia - Lasse Wierup, Matti Larsson
Dagens citat: "Du är aldrig så ensam
som du tror
solen är din syster
månen är din bror” - Ulf Lundell

Kommentarer
Postat av: Fredagsmys

Lasse - you got my words on it, too!!



PS. Du har väl läst min recension av Lahgers bok på www.alba.nu - gör det, om inte!

2008-09-01 @ 11:30:05
URL: http://fredagsmys-fredagsmys.blogspot.com
Postat av: hockey

satan, missade lunchen i dag med det gamla goa arbetet ny tid-gänget. vilka tidningar vi gjorde! vilket driv! vilka idéer! vilken samling sportjournalister! vilket kollektiv! secket gäng! sveriges bästa om du frågar mig - och jag är ju väldigt objektiv...

har inte sett dig blogga på ett tag. was ist passiert?

fridens/håkan

2008-09-12 @ 19:46:50
URL: http://www.inlandsvagen.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0